Schurmann Maximilián
-
Autor
-
Kategória
-
Technika
-
Štýl
Narodil sa 29. 8.
1890 vo Štvrtku na Ostrove, zomrel 24. 3. 1960 v Bratislave. V rokoch 1907-14
študoval na Akadémii výtvarných umení vo Viedni (prof. Griepenkerl, Bacher).
Tu počas štúdia
získal veľa cien (Gundelova cena za portrétnu maľbu a Königswarterova cena za
figurálnu maľbu). Potom študoval na Akadémii Julien v Paríži. Od roku 1918 žil
v Nitre, kde v rokoch 1925-31 viedol súkromnú maliarsku školu.
V rokoch 1920-28
pracoval v Paríži.V roku 1938 si otvoril v Bratislave súkromnú maliarsku školu.
Neskôr v rokoch 1941-45 pôsobil ako profesor na Oddelení kreslenia a maľovania
bratislavskej SVŠT. O Schurmannovi je známe, že vo svojej tvorbe inklinoval k
monetovskému impresionizmu ( s Monetom sa Schurmann spoznal osobne, dokonca
maľoval v záhrade jeho ateliéru).
Absolventa
viedenskej akadémie zaviala prvá svetová vojna do impresionistickej
"Mekky" Giverny, kde v krátkom období rokov 1914-1915 vytvoril cyklus
diel, v ktorých harmonicky štylizované zelené a ružovofialové farebné škvrny
strácali lokálnu funkciu ( Hlava ženy v červenom klobúku, 1910 --1914; Ráno v
Giverny, 1914; Záhrada Clauda Moneta 1914; Kosenie sena v Giverny, 1914; Tri
stromy v hmle, 1914).
Tento nádejný
začiatok však predčasne ukončila maliarova internácia ako cudzinca vo
francúzskom Espalione. Schurmann sa pokúsil znova nadviazať na francúzske
východiská až od polovice dvadsiatych rokov. Vo vtedajšom úvodnom rozvine našej
moderny, v čase Benkovho druhého maliarskeho heroizačno-monumentalizačného
vrcholu, i v súvislostiach secesného expresionizmu košickej moderny a jej
súbežcov z komárňanského okruhu, raných pokusov Bazovského, Alexyho, ale už aj
Fullu a Galandu, mohlo však byť takéto znovuoživenie Monetovho príkladu
pociťované ako nečasové.